Personvernerklæring for ansatte og søkere
Denne personvernerklæringen inneholder informasjon om hvordan Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg (SDL) behandler personopplysninger om ansatt eller arbeidssøker.
Formål og hjemmel for behandling av personopplysninger
Personopplysningene benyttes for å ivareta SDL’s forpliktelser som arbeidsgiver. Eksempler er lønnsutbetaling, ferie, permisjon, sykefraværsoppfølging mm. Personopplysningene hentes inn ved hjemmel etter personopplysningsloven § 8 a)-c) og f) og arbeidsmiljøloven § 4-2. Personopplysninger som er samlet inn til ett formål, skal ikke uten samtykke benyttes til andre formål.
Hvilke personopplysninger behandler SDL?
Personopplysninger som behandles er blant annet navn, adresse, fødselsnummer, lønnskontonummer, stillings- og lønnsinformasjon, ansattnummer og ansiennitet i stilling. Personopplysninger vil også fremkomme i annen dokumentasjon, for eksempel knyttet til sykefravær. Personopplysninger innhentes primært fra informasjon du gir fra deg via søknad/CV, samt ulike papir- og elektroniske skjemaer. Opplysninger kan også komme fra andre instanser som NAV og Skatteetaten. Personopplysninger om deg som ansatt behandles hovedsakelig i SDL sitt lønnssystem, personalmappe i elektronisk dokumenthåndteringssystem og/eller elektronisk arkivsystem. I tillegg kommer papirdokumenter oppbevart i låsbare arkivskap med begrenset tilgang.
Eksempler på dokumenter som behandles og lagres ved SDL:
Søknad på stilling
CV
Attester/vitnemål
Arbeidsavtale og dokumentasjon om endringer i arbeidsforholdet
Lønnsinformasjon
Særskilte avtaler i arbeidsforholdet, for eksempel permisjoner og pensjonsmeldinger
Eventuell korrespondanse mellom deg og arbeidsgiver
Informasjon om fratreden og sluttattest
Tilgang til personopplysninger
Tilgangen til personopplysninger er begrenset av behovet for å ivareta den ansattes arbeidsforhold og interesser. Personer med tilgang kan være leder, HR-funksjonen og lønnsavdeling. Lønnsslipper sendes kryptert på e-post. Bevaring og sletting av personopplysninger Når ansatte slutter ved SDL blir personalmappen gjennomgått og unødvendig informasjon blir slettet. SDL vil fortsatt bevare noe informasjon ihht til lovverk, for eksempel om hvem som har jobbet i virksomheten, type stilling og varighet.
Rett til innsyn, korrigering og sletting
Som ansatt har du rett til innsyn i personopplysninger som SDL lagrer om deg. Dersom du ber om slikt innsyn, har du krav på svar innen 30 dager. Du har også rett til å be om at uriktige, ufullstendige eller unødvendige opplysninger blir korrigert og/eller slettet.
Spesielt om elektroniske spor
Gjennom arbeidet vil en ansatt legge igjen elektroniske spor, slik som
Bruk av adgangskort
Digitale løsninger, for eksempel e-post, kalender
Kameraovervåkning
Arbeidsgiver benytter ikke opplysningene til overvåking av den ansatte. Tilgangen til disse opplysningene er sterkt regulert og benyttes ved særskilte behov, som for eksempel innbrudd, tyveri eller andre alvorlige lovbrudd.
Dokument oppdatert 11.09.2018